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BRITISH CERAMICS/영국 도자기 전시

<영국도자기전시> Alison Britton: Content and Form @ V&A


Alison Britton: Content and Form


V&A 안의 나의 놀이터. 6층에 가면 세라믹 갤러리가 있다. 
매번 갈 수록 새롭고 숨겨진 보물들을 찾는 기분이다. 

앨리슨 브리튼은 내가 정말 존경하는 세라믹 아티스트이자, 리서처이자 교육자이다. 

내가 롤모델로 삼고 있고 저렇게 나의 커리어도 쌓아나갔으면 한다. 
작가가 가진 모든 생각이 정말 깊고 새롭다. 
내공을 가진 자란 바로 이렇구나 하는 생각이 절로 드는 워너비^^ 이다. 
누구나 앨리슨을 아는 사람이라면 나의 생각에 공감할 것이다. 


최근에 방문한 V&A에서 작가의 작품을 한 자리에서 전시하고 있다고 해서 방문했다



Alison Britton

Britain
b. 1948

"The pot is an ordinary and recognizable object. It is a good vehicle for playing with images of disparity and connection, as between sculpture and painting, for instance, or form and fiction. This jolting pair of words is appropriate for my work, where I explore new senses of ambiguity.  I will probably never exhaust the possibilities of surprise in making pots."

Today a leading British ceramicist, Britton was one of an influential group of students who came out of the Royal College of Art in the 1970s. Their radical work challenged and deconstructed notions of ceramics and particularly functional pottery – a movement that came to be known as ‘The New Ceramics’.  

Britton has dedicated herself to making, studying and understanding pots.  Her distinctive, sculptural works blur the line between art and craft. Vessels are hand‐built from rolled slabs of clay, not thrown on a wheel. Surfaces are  painted with gestural marks referring to modern painting more than the decorative patterns we often associate with craft, or completed by pouring runs of slip then glaze across their surfaces.

Her pots exude authority and confidence, they are works that have been contemplated and carefully constructed by a dedicated maker.  Britton’s work has always embraced awkwardness and it defies classification, her work is as much about sculpture and painting as ceramics or pots.

Working from a London studio over four decades, she has an international exhibition profile, writes on current practice across a broad art and design field, and curates exhibitions.  Her work can be seen in major public and private collections worldwide, including the V&A, London; Royal Museum of Scotland, Edinburgh; Australian National Gallery, Canberra; National Museum of Modern Art, Kyoto; and Musée des Arts Décoratifs, Paris. She teaches at the Royal College of Art in London and is a Senior Tutor in the Ceramics and Glass department. She was awarded the OBE in 1990.


출처 - http://www.tastecontemporarycraft.com/alison-britton/








개인적으로는 앨리슨의 작품은 유리 안이 아닌 직접 중간에 어떤 매체도 끼지 않고 보아야 한다고 생각한다. 
그래야 작가가 만드는 POT이 숨쉬는 숨결을 느낄 수 있고 터치에서 오는 속도감, 그리고 텍스쳐를 가슴으로 느낄 수 있기 때문이다. 

48년생인데도 아직도 활발하게 작업을 하고, 
발표할 때마다 발전되어 있는 작업을 보면서 
정말 저런 에너지는 어디서 나오는 것일까 한다. 

그 와중에 교육자로서 학생들에게 귀감을 주고 
책과 에세이 쓰는 것도 게을리 하지 않고.....
맛있는 음식도 만들고^^
(집에 초대되어서 저녁을 먹은 적이 있는데, 정말 최고의 맛이었다)

앨리슨의 작품을 볼 때마다, 혹은 이야기 할 때마다 
역시나 난 멀었구나 하는 생각과 ㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋㅋ
그 분을 알게 되었다는 사실에 정말 감사함을 느낀다. 













이번 전시는  Content and Form 에 관한 것이다. 
만드는 방법은 주로 슬랩빌딩 방법을 사용하고 핸드빌딩으로 마무리한다. 
earthenware, terracotta을 사용하여 내 무릎까지 오는 크기의 pot을 만든다. 

아티스트 토크에 가면 테크닉에 대한 질문은 받지 않는다. 테크닉에 취중하다보면 중요한 것을 놓칠 수 있다. 

앨리슨의 작품은 주로 Marsden Woo Gallery 라는 곳에서 개인전 등을 통해서 만날 수 있는데 
이번에 이렇게 V&A 에서 만나니 반가웠다. 

최근 한국의 공예 트렌드 페어에서도 만나봤지만 개인적으로 디스플레이와는 너무 안어울려서 아쉬웠다. 

내가 줄줄이 코멘트 하는 것보다 사진으로나마 
앨리슨의 작품을 소개하니 한 번 보고 
또 런던에 계시는 분들은 9월까지 하는 전시에 가보시길 추천한다^^









 "I will probably never exhaust the possibilities of surprise in making pots."







Alison Britton: Content and Form  

What : Displays

When : 26 January 2016 – 4 September 2016

Where :  Gallery 145

Free, drop-in

DISPLAY: Alison Britton is one of the leading ceramic artists of her generation. She rose to prominence in the 1970s as part of a loosely affiliated group of women potters who had trained at the Royal College of Art, and whose work challenged established traditions. Britton"s ceramics took function and ornamentation as subjects to explore rather than qualities to necessarily directly exhibit, an approach to making that shifted the agenda for craft practice.

Committed to the ceramic container, Britton explores both its formal possibilities and its capacity to hold and communicate thoughts and ideas. 
This retrospective of her practice, which follows the gift to the Museum of nine pieces by Britton"s long-standing collector and supporter Ed Wolf, is organised around a series of key moments in her career. Displayed are over sixty works, including a new and previously unseen body of work made in her north London studio.

Ceramics, Room 146

Displays complement our permanent collections; there are many free temporary displays around the V&A. They range in size from a single case to a room.





www.sunaekim.com




Written by

Ceramic Artist Sun Ae Kim


공식홈페이지 www.sunaekim.com

한국어블로그 bakedpottery.tistory.com

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