Betty Woodman: Theatre of the Domestic
3 Feb 2016 – 10 Apr 2016
미국 현대 도예가 베티 우드만을 도예하는 사람치고 모르는 사람이 많지 않을 것이다.
처음 영국에서 선보이는 베티 우드만의 도예 작업..
피카델리 서커스 근처에 있는 ICA에서 열렸다.
그녀가 담고 있는 도자기는 내가 관심있는 분야이기도 하여 오픈하자 마자 단숨에 달려갔다.
Talk도 있었는데 정말 오픈하자마자 티켓이 완전히 솔드 아웃되어서 가볼 수는 없었다.
혹시라도 waiting이라도 걸어놓을까 문의했지만 되지도 않고,
구했다는 친구 통해서 사방으로 알아봤지만
결국에는 구하지 못했다. ㅜㅜ
아쉽다. 이런 강연이 있으면 정말 솔드아웃 되기전에 빨리 움직여야 한다.
작품들 하나하나가 너무나 재미있다.
경쾌하다. 음악이 흘러나오는 것 같다.
저기 보이는 창가에 앉아서 한동안 떠나지 못하는데
그러한 사람이 나뿐만은 아니다.
스케치 하는 학생들, 그냥 걸터 앉아서 작품을 물끄러미 바라보는 사람들.
개인적으로 작품들이 이렇게 바닥에 있어서 시원해 보였다. 소풍 온 도자기..같이..
여기 ICA 전시 공간이 워낙 확~ 트인 곳이기도 하지만
베티 우드만의 작품과 정말 잘 어울리는 것 같다.
2층에도 전시장에서 전시를 하고 있었지만 개인적으로는 여기..1층 작업이 더 돋보인다.
역시 공간이 중요하다.
정말 더 신기한 것은
이렇게 화려한 색상의 요소 하나하나가 너무나 잘 어울린다는 것.
베티 우드만의 작품 설명을 읽기 전에 마음을 열고 느껴보기를 추천한다.
Brexit 이후에 파운드화가 많이 떨어져서 영국 여행 오는 관광객이 많아졌다고 한다.
여름에는 사실 전시가 많은 편은 아니지만 9월에는 London Design Week이 있어서 다양한 행사와 전시가 열린다.
지인들이 언제가 영국이 적기라고 물어보시곤 하는데... 미술 관련 사람들 이면 9월을 추천한다.
The first UK solo presentation of works by Betty Woodman (born 1930), one of the most important contemporary artists working with ceramics today. The exhibition focuses on work Woodman has created in the last ten years, including a number of major new mixed media pieces.
Betty Woodman began making work in 1950 with clay as her chosen medium, and throughout her practice has constantly explored new directions and introduced new techniques and media. Woodman's conceptual boldness and her ambitious experimentation—in which she combines such unlikely materials as lacquer paint on earthenware and terra sigillata, a slip glaze often used on ancient ceramics, on paper—have generated a unique series of innovations. Significantly, the ways in which she combines ceramics and painting in her three-dimensional works resonates with younger generations of artists.
All her work relates to her ceramics, their decorative design, imagery and unusual use of various media, and can be seen as a way of exploring her painterly sensibility. For many years she has focused on the vase, which over time has become her most salient subject. For Woodman, the vase can be a vessel, a human body, and animal figure, a metaphor, or an art-historical reference. Painting, particularly in recent years, plays a key role in the work of Betty Woodman. Her later works are large, colourful drawings and paintings on handmade paper or canvas that combine graphite, ink and lacquer with terra sigillata and wax. Her work alludes to and blends numerous sources, including Minoan and Egyptian art, Greek and Etruscan sculpture, Tang Dynasty works, majolica and Sèvres porcelain, Italian Baroque architecture, and the paintings of Bonnard, Picasso and Matisse.
The ICA exhibition follows her first solo museum show in Italy, at the Museo Marino Marini in Florence which is the artist’s second home and where she has been living and working for six months of every year for over 50 years. Although each exhibition will have a bespoke selection of works, they will both focus on her recent production, especially works made after 2006, the year of her major retrospective at the Metropolitan Museum in New York, while taking stock of her continued relevance to contemporary art and her importance among post-World War II artists.
Curated by Vincenzo de Bellis with the ICA.
From Nina's Room: An Edition by Betty Woodman
www.sunaekim.com
Written by
Ceramic Artist Sun Ae Kim
공식홈페이지 www.sunaekim.com
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